s. 132. t: 12
Ota kantaa, onko seksuaalisuus liikaa esillä
nykyajan mediassa.
Vastaus: on, on ja vielä kerran on.
Ongelmia ja haasteita löytyy erityisesti
sosiaalisesta mediasta. Tämän alan suuria syntisäkkejä ovat helposti
vaikutettaviin ryhmiin kohdistuva materiaali, joita saa nuortenelokuvista, tv
–sarjoista, aikakausilehtistä, musiikkivideoista ja sen sellaisista. Miksikään
siveyden sipuliksi ei tarvitse ryhtyä, mutta minkään hyvän maun pohjalle ei
verkon materiaalia ole rakennettu. Kannattaisiko alkaa välittämään nuorten
puuhista, kun entistä enemmän heistä käyttää mediaa. Seksuaalisuutta täyttä
oleva media tuottaa sillä kyllästettyjä nuoria aikuisia, joilla on jo nyt eri
käsitys seurustelusta kuin omilla vanhemmillaan. Yksi tyttö lukemassani
artikkelissa sanoi suuseksin olevan se uusi suutelun muoto.
Paha,
mutta miksi?
Verkkoon on helppo päästä. Älypuhelimella,
tabletilla, pöytäkoneella… Näin kerran kaupassa jääpalakoneen, minkä kyljessä
oli keskikokoinen kosketusnäytöllinen tietokone. Ihan vain jos haluaa
pikaisesti jotain vilkaista?
Mikään seula ei seulo, keitä siellä verkossa on. Lapset
ja nuoret saavat siis rauhassa oleskelle valitsemillaan sivuilla. Vanhemmat
eivät näe tarpeeksi vaivaa nuortensa koulimiseen. Onkohan sosiaalinen media
vielä liian uusia ilmiö…
Kaikennäköistä materiaalia on saatavilla. Ja
tästäkös ongelmaryhmä (edelleen lapset ja nuoret) innostuu. Useimmilla on
profiileja sosiaaliseen medioihin, ja siellä vietetään aikaa yhteisessä
painekattilassa. Yhteisöllisyys luo eri ryhmiä, ja näin voi leimata itselleen
sopivan merkin kuulumalla sopiviin ryhmiin. Yläkoululainen, jolla on suuri
tarve näyttää aikuiselta kanssaihmisten joukossa voi ”tykätä” tai ”seurata”
oikein epämallikkaita henkilöitä. Tämä nerous puolestaan inspiroi
yläkoululaisen kavereita samaan.
Mitä ei kehtaa sanoa päin naamaa, se voidaan sanoa
viesteissä. Ehdotteluita ja ronskeilta teksteiltä on miltei mahdotonta välttyä,
ellei ole panostanut yksityisyyteen (esim. esto, ettei kutsumaton voi seurata
julkaisujasi). Mutta mitä enemmän yksityisyyttä, sitä vaikeampi löytää yleisöä.
Kova huomionhakuisuus tekee erilaisuudesta
myyntivaltin. Media haluaa keulakuvakseen mahdollisimman mieleenpainuvia
henkilöitä. Homoudesta voidaan tehdä tavaramerkki, joka ratsastaa
tasa-arvoisuuden nimissä. Seksuaalinen suuntautuminen on tärkeää, mutta missä
välissä sillä tavaran myyminen hyväksyttiin?
Kokenut käyttäjä tarvitsee tuimempia annoksia. Omaa
sukupuoltani edustavat seksuaalisuuttaan korostavasti poseeraavat
roolipelihahmot uutissivuston sivulaidan mainoksessa ei paljoa hetkauta. Onhan
näitä nähty. Seksiä tihkuvat musiikkivideot voivat mennä yhä pidemmälle, sillä
kaikkeen tottuu.
Tässä esimerkki häikäilemättömän vallan käytöstä
huonoihin tarkoituksiin. Kyseisellä laulajalla on rutkasti alaikäisiä faneja.
lähteet:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti