maanantai 3. helmikuuta 2014

SEKSUAALIETIIKKA

s. 132. t: 12

Ota kantaa, onko seksuaalisuus liikaa esillä nykyajan mediassa.

Vastaus: on, on ja vielä kerran on.

Ongelmia ja haasteita löytyy erityisesti sosiaalisesta mediasta. Tämän alan suuria syntisäkkejä ovat helposti vaikutettaviin ryhmiin kohdistuva materiaali, joita saa nuortenelokuvista, tv –sarjoista, aikakausilehtistä, musiikkivideoista ja sen sellaisista. Miksikään siveyden sipuliksi ei tarvitse ryhtyä, mutta minkään hyvän maun pohjalle ei verkon materiaalia ole rakennettu. Kannattaisiko alkaa välittämään nuorten puuhista, kun entistä enemmän heistä käyttää mediaa. Seksuaalisuutta täyttä oleva media tuottaa sillä kyllästettyjä nuoria aikuisia, joilla on jo nyt eri käsitys seurustelusta kuin omilla vanhemmillaan. Yksi tyttö lukemassani artikkelissa sanoi suuseksin olevan se uusi suutelun muoto.

Paha, mutta miksi?

Verkkoon on helppo päästä. Älypuhelimella, tabletilla, pöytäkoneella… Näin kerran kaupassa jääpalakoneen, minkä kyljessä oli keskikokoinen kosketusnäytöllinen tietokone. Ihan vain jos haluaa pikaisesti jotain vilkaista?

Mikään seula ei seulo, keitä siellä verkossa on. Lapset ja nuoret saavat siis rauhassa oleskelle valitsemillaan sivuilla. Vanhemmat eivät näe tarpeeksi vaivaa nuortensa koulimiseen. Onkohan sosiaalinen media vielä liian uusia ilmiö…

Kaikennäköistä materiaalia on saatavilla. Ja tästäkös ongelmaryhmä (edelleen lapset ja nuoret) innostuu. Useimmilla on profiileja sosiaaliseen medioihin, ja siellä vietetään aikaa yhteisessä painekattilassa. Yhteisöllisyys luo eri ryhmiä, ja näin voi leimata itselleen sopivan merkin kuulumalla sopiviin ryhmiin. Yläkoululainen, jolla on suuri tarve näyttää aikuiselta kanssaihmisten joukossa voi ”tykätä” tai ”seurata” oikein epämallikkaita henkilöitä. Tämä nerous puolestaan inspiroi yläkoululaisen kavereita samaan.

Mitä ei kehtaa sanoa päin naamaa, se voidaan sanoa viesteissä. Ehdotteluita ja ronskeilta teksteiltä on miltei mahdotonta välttyä, ellei ole panostanut yksityisyyteen (esim. esto, ettei kutsumaton voi seurata julkaisujasi). Mutta mitä enemmän yksityisyyttä, sitä vaikeampi löytää yleisöä.

Kova huomionhakuisuus tekee erilaisuudesta myyntivaltin. Media haluaa keulakuvakseen mahdollisimman mieleenpainuvia henkilöitä. Homoudesta voidaan tehdä tavaramerkki, joka ratsastaa tasa-arvoisuuden nimissä. Seksuaalinen suuntautuminen on tärkeää, mutta missä välissä sillä tavaran myyminen hyväksyttiin?

Kokenut käyttäjä tarvitsee tuimempia annoksia. Omaa sukupuoltani edustavat seksuaalisuuttaan korostavasti poseeraavat roolipelihahmot uutissivuston sivulaidan mainoksessa ei paljoa hetkauta. Onhan näitä nähty. Seksiä tihkuvat musiikkivideot voivat mennä yhä pidemmälle, sillä kaikkeen tottuu.

Tässä esimerkki häikäilemättömän vallan käytöstä huonoihin tarkoituksiin. Kyseisellä laulajalla on rutkasti alaikäisiä faneja.

lähteet:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti